0

Zo frustrerend! Je bent zo goed bezig, je let op wat je eet, je sport veel en tóch schiet dat cijfertje op je weegschaal iedere keer ineens weer omhoog. Ik ken ze, die gewichtsschommelingen. Echt waar, ik had ze ook. Ik heb alleen mijn kijk op gewicht aangepast. Aan de hand van deze tips gaat jou dat misschien ook lukken.

Als je iedere dag op de weegschaal gaat staan, zul je zien dat je de ene dag zwaarder bent dan de andere. Zelfs als je verder niks raars doet. Als je niet meer, maar ook niet minder eet dan normaal. Als je iedere dag op exact dezelfde tijd erop gaat staan. Als je er zelfs voor zorgt dat je voor die tijd naar de wc bent gegaan, dan nóg gaat het je niet lukken om iedere dag exact hetzelfde getal op de weegschaal te laten verschijnen. Je gewicht wisselt namelijk van dag tot dag. Wat zeg ik? Het wisselt zelfs van uur tot uur.

Waar bestaat lichaamsgewicht uit?

Als mensen gaan afvallen, dan willen ze vooral vet verliezen. Dat meten ze dan vooral af aan hun gewicht. Maar je lichaamsgewicht wordt bepaald door alles wat in en aan je lichaam zit. En dat bestaat uit een hoop dingen:

  • Vetmassa
  • Botten
  • Spiermassa
  • Vocht
  • Organen
  • Bloedvaten
  • Hoeveelheid voedsel in je maag
  • Hoeveelheid ontlasting in je darmen

Sommige van deze lichaamsdelen zijn qua gewicht stabieler dan andere, zoals je botten, organen en bloedvaten. Maar er zijn ook een hele hoop onderdelen van je lichaam die wisselen in gewicht. De hoeveelheid voedsel in je maag bijvoorbeeld, maar ook je spiermassa en het vochtgehalte.

Afvallen is niet gelijk vet verliezen

Als je vet wilt verliezen, dan zegt dat cijfertje op de weegschaal dus niet zo veel. Zwaarder worden betekent niet meer vet krijgen. En andersom geldt dat ook: afvallen is niet hetzelfde als vet verliezen. Die kleine gewichtsschommelingen die je ziet als je iedere dag op de weegschaal staat, komen eigenlijk nooit door je vetmassa. Je vochtgehalte is de boosdoener.  Als je lichaam vocht vasthoudt in plaats van het netjes af te voeren, word je dus iets zwaarder. Hoeveel vocht je vasthoudt, fluctueert meer dan hoeveel vet je hebt. En dat wisselende vochtgehalte is een van de belangrijkste redenen dat je gewicht altijd iets schommelt.

Hoe merk je dat je vocht vasthoudt?

Er zijn verschillende dingen waaraan je kunt merken dat je vocht vasthoudt:

  • Je bent wat zwaarder.
  • Je kleding zit strakker. Je skinny jeans wil bijvoorbeeld nauwelijks over je kuiten heen.
  • Je stoelgang is onregelmatig of bijna helemaal afwezig. Of hij is anders dan normaal.
  • Je huid is rood en gespannen en glimt een beetje.
  • Als je ringen draagt, kun je merken dat die wat strakker zitten.
  • Je kleding laat afdrukken achter in je huid. Je sokken bijvoorbeeld.
  • Je hebt putjes in je bovenbenen.

Hoe vocht je gewicht laat schommelen

De vochtbalans van je lichaam is van heel veel verschillende factoren afhankelijk. En dat betekent dat er dus heel veel dingen zijn die ervoor kunnen zorgen dat je de ene dag net wat zwaarder bent dan de andere. Ik benoem een aantal stoorzenders:

  1. Zout
    Je hebt zout nodig. Zout reguleert namelijk het vochtgehalte in je lichaam. Eet je te weinig zout, dan houd je vocht vast. Maar eet je te veel zout, dan houd je ook vocht vast. Pas daarom op met te veel bewerkt voedsel. Hier zit vaak meer zout in dan je nodig hebt. Kies vaker voor verse voeding en voeg daar zelf zout aan toe. Het beste kun je dan LoSalt gebruiken. Dat bevat minder natriumchloride, waar je een hoge bloeddruk van kunt krijgen.
  1. Koolhydraten
    Je lichaam zet koolhydraten om in glycogeen en slaat dat op als energiereserve. Voor ieder grammetje glycogeen slaat je lichaam maar liefst 3 gram vocht op. Eet je een dag meer koolhydraten, dan zie je dit dus direct terug op de weegschaal. Die glycogeenopslag zorgt er ook voor dat je makkelijk gewicht verliest als je net begint met afvallen. Je lichaam slaat minder glycogeen op én het verbruikt je voorraadje glycogeen en het bijbehorende vocht. Dat zorgt ervoor dat je snel gewicht verliest. Daarmee heb ik je ook gelijk het geheim achter koolhydraatarme diëten verklapt. Je valt in het begin heel makkelijk af en je denkt dat je dan goed bezig bent om vet te verliezen. Maar eigenlijk raak je dus alleen maar vocht kwijt. Als gevolg daarvan kan je behoorlijk wat beschadigen en eindigen met een vochtigere shape dan eigenlijk het hele doel was. Schrap koolhydraten nooit uit je voedingspatroon, want je het ze absoluut nodig.

Online Coaching

  1. Stress
    Stress is nooit goed voor je lichaam, dat wist je vast al. Maar het heeft dus ook invloed op je vochthuishouding. Als je stress hebt, maakt je lichaam cortisol aan. Je lichaam maakt als reactie daarop meer insuline aan om die hoeveelheid cortisol te reguleren. Insuline zorgt ervoor dat er meer glucose uit je bloed wordt opgenomen in je lichaamscellen en dat trekt vocht aan. Zo raakt je vochtbalans verstoord, zorg dus dat je stress de baas wordt!
  2. Te weinig slaap
    Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam ook cortisol aan. Slaap je langere tijd te weinig, dan is je cortisollevel dus continu verhoogd. De kans is groot dat je dan ook vocht vasthoudt. Bovendien herstelt je lichaam als je slaapt. Het voert dan afvalstoffen af. Als je slecht slaapt, krijgt je lichaam daar de kans niet toe en dat kan er ook voor zorgen dat je vocht vasthoudt.
  3. Je cyclus
    Niet alleen het stresshormoon heeft invloed op je vochtbalans, ook de hormonen die je menstruatiecyclus bepalen, spelen een rol. Daardoor verandert je gewicht tijdens je cyclus. Het komt dus niet alleen maar door die M&M’s die je eet om je PMS (premenstrueel syndroom) tot bedaren te brengen 😉
  4. Ontstekingen
    Als er iets in je lichaam ontstoken is, stuurt je lichaam daar extra vocht naar toe. Daardoor zwelt een ontstoken wondje altijd wat op. En daardoor kun je ook van die dramatische pukkels hebben. Er kan een ontstekingsreactie in je spieren ontstaan als je te weinig rust neemt tijdens het trainen. Als grote spiergroepen geïrriteerd raken, kun je je voorstellen dat je lichaam daaromheen best wat vocht vasthoudt, wat ervoor zorgt dat je zwaarder wordt. In je cellen kunnen kleine ontstekingsreacties ontstaan als je te veel bewerkt voedsel eet. Daardoor kun je dus ook vocht vasthouden. Veel vrouwen hebben te maken met een onregelmatige stoelgang en dus constipatie als gevolg hiervan.
  5. Te weinig beweging
    Je moet veel bewegen om je bloed- en vochtcirculatie goed op gang te brengen. Beweeg je te weinig, dan wordt het vocht niet meer goed afgevoerd. Heb je dus een zittend beroep of is jouw hobby Netflixen, dan kan het zomaar zijn dat je lichaam te veel vocht vasthoudt. Ga dan dagelijks de deur uit voor een stevige wandeling. Of maak kleine wandelingetjes tussen het werken door.Online Coaching
  1. Het weer
    Het weer kan er ook voor zorgen dat je meer vocht vasthoudt. Als het heel warm is, zetten je bloedvaten wat uit. Daardoor worden de vaatwanden wat poreuzer, waardoor er vocht door kan lekken. Dat vocht kan dan niet meer netjes afgevoerd worden et voilà: wat extra onsjes op de weegschaal. Zoek de hitte dus niet te veel op, maar blijf in de zomer regelmatig binnen bij de airco of ventilator. Je aderen zullen je dankbaar zijn.
  2. Ziektes
    Ook ziektes kunnen ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt. Hart- en vaatziekten zorgen ervoor dat de bloedcirculatie niet meer optimaal is. Daarmee kan ook vocht niet goed afgedreven worden. Maar ook ziektes aan je lever en nieren kunnen ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt. En dan heb je nog verschillende vormen van oedeem. Lymfoedeem wordt veroorzaakt doordat je lymfesysteem niet goed meer werkt of als er lymfeknopen zijn weggehaald na kanker. Bij veneus oedeem werken je aderen niet optimaal, waardoor het bloed niet goed wordt rondgepompt en vocht niet kan worden afgevoerd. En bij lipoedeem kan je lichaam vocht niet goed vasthouden omdat er te veel vet in de cellen zit. Een actieve en bewuste leefstijl is daarin zeker aan  te raden.
  3. Medicijnen
    Sommige medicijnen zorgen ervoor dat je vocht vasthoudt. Prednison is misschien wel de bekendste. Dat wordt gebruikt om ontstekingen tegen te gaan. Het is een corticosteroïde. Klinkt bekend? Het is afgeleid van cortisol. Precies, dat stresshormoon. Prednison zorgt ervoor dat je gezicht opzwelt, dat noemen ze ook wel een vollemaansgezicht. Maar ook op andere plekken in je lichaam houd je vocht vast als je prednison gebruikt. Ook andere medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt.

Wat kun je doen tegen vocht vasthouden?

Vocht maakt je zwaarder, maar het is ook soms best vervelend. Dus wat kun je eraan doen?

  • Je voeding aanpassen
    Eet niet te veel bewerkt voedsel. Kook vaker vers en kies dan voor een combinatie van kaliumrijk zout en natriumrijk zout. Zorg dat jij je voeding goed afgestemd hebt met de juiste hoeveelheid koolhydraten nodig voor je training, maar ook een evenwichtige balans tussen de andere macro’s en eet lekker veel groente. Die bevatten namelijk veel mineralen, vezels en vocht en daarvan moet je genoeg binnenkrijgen om je vochtcirculatie op gang te houden. Drink daarom ook minimaal 2-3 liter per dag. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig, meer drinken om overtollig vocht kwijt te raken, maar zo werkt het wel. Drink het liefst water of thee en in beperkte mate koffie. En dan moet je er natuurlijk geen suiker bij doen, hè.
  • Meer bewegen
    Zorg ervoor dat je iedere dag beweegt, zeker 30 minuten. Ga fietsen, wandelen, pak de trap. Heb je een zittend beroep? Stuur dan geen mailtje als je een vraag aan een collega hebt, maar loop even langs. En regelmatig een kop thee of een glas water halen. Als je gelijk een rondje voor je collega’s meeneemt, word je nog populair ook. Verder zijn er allerlei oefeningen die je tussendoor kunt doen. Je af en toe helemaal uitrekken bijvoorbeeld, of je billen aanspannen. Ik geef je hieronder nog wat voorbeelden.
  • Bouw voldoende rustdagen in
    Ben je een fanatieke krachttrainer? Volg dan netjes het trainingsschema dat is afgestemd op jouw doelen en lichamelijke conditie. Als het goed is, zitten hier op de juiste momenten rustdagen in. Na 2, maximaal 3 dagen trainen moet je zeker een dag rust houden. Als je je spieren te weinig rust gunt, heb je een grotere kans op een slechter herstel. Dat kan uiteindelijk voor een ontstekingsreactie zorgen.
  • Slaap voldoende
    Zorg ervoor dat je genoeg slaapt. Hoeveel slaap genoeg is, verschilt per persoon. De meeste mensen hebben zo’n 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Ontdekken hoeveel slaap jij nodig hebt? Als je ’s ochtends uitgerust wakker wordt, heb je voldoende geslapen. Of gebruik een sleeptracker om te zien hoe je slaapt. Bijvoorbeeld op je Fitbit, Sleepcycle of andere apps. Daarnaast is het belangrijk dat de kwaliteit ervan goed. Denkend aan blauw licht te filteren met een bril en scherm, je kamer koel/donker/ stil te hebben en een uur voor je gaat slapen echt ontspanning te nemen.
  • Stressmanagement
    Ik weet dat dit een lastige is, maar als je veel stress hebt, doe je er goed aan om hier serieus mee aan de slag te gaan. Niet alleen omdat je dan minder vocht vasthoudt, maar ook omdat het voor heel veel processen in je lichaam niet goed is. Zorg voor voldoende ontspanning, doe dingen waar je energie van krijgt en probeer om niet te verzanden in gepieker. Zie je door de bomen het bos niet? Maak een wandeling of plan een gesprek. Samen zetten we een stap vooruit.

 

Laat het los…

Er zijn dus ontzettend veel verschillende factoren die je vochtbalans beïnvloeden en die hebben allemaal effect op je gewicht. Sommige dingen kun je aanpakken, zoals wat je eet en hoeveel je beweegt. Maar er zijn ook factoren die je moeilijker of misschien zelfs helemaal niet kunt beïnvloeden. Je hebt dus ook geen volledige controle over wat je weegschaal zegt. Laat je humeur én je motivatie dus niet door dat ene getalletje verpesten. Je leven omvat veel meer dan dat, dus haal je geluk niet uit dat cijfertje. Wees gelukkig met jezelf en bekijk de echte jij vanuit hoe je je voelt. Of je vooruitgaat met sporten, kun je beter op andere manieren monitoren:

  • Omvang
  • Wat je ziet in de spiegel
  • Voortgangsfoto’s
  • Hoe fit je je voelt
  • Hoeveel sterker je bent geworden
  • Hoeveel beter je conditie is geworden
  • Hoe je kleding zit

 

I’ve got your back!

Wil jij ook graag op een andere manier je vooruitgang meten? De mindset rondom je gewicht veranderen en tegelijkertijd aan een betere vochthuishouding werken?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek  in en laten we samen bekijken hoe ik jou kan helpen!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!