Alles over acne: echte oorzaken, echte oplossingen

Dacht je dat acne alleen iets is voor middelbare scholieren? Think again: veel vrouwen (en mannen) hebben blijvend last van acne. Of het komt na jaren van afwezigheid ineens in volle glorie weer aanzetten. Say what? Zijn we hier niet een beetje oud voor?

Helaas heeft acne minder met leeftijd te maken en meer met leefstijl, voeding en – drumroll, please – hormonen. Dat laatste wist je waarschijnlijk al, zeker als je al een tijdje je cyclus trackt en hem als het ware terugziet in de spiegel.

Van clearasil tot allerlei pillen die je aangeraden worden: er is een hele beauty subcultuur ontstaan rondom het wegwerken van acne. Maar om het echt aan te pakken, zul je moeten begrijpen wat de oorzaken kunnen zijn en dan jouw specifieke oorzaak achterhalen. 

Laten we het zo zeggen: als jouw acne ontstaat doordat je melkproducten eet, kun je dat niet tegengaan met een crème smeren. Dat is dweilen met de kraan open. 

Dus, once and for all: een stevig onderbouwd stuk over de oorzaken van acne en wat je kunt doen om de kans erop te verminderen. Let’s go!

Dit ga je leren over acne.

  • Dit is geen blog die wondermiddeltjes gaan opsommen. Geen crèmes die je op je acne kunt smeren. Geen gummybears die je kunt nemen. Ik ben een groter fan van voorkomen in plaats van genezen. Van begrijpen in plaats van maskeren. 
  • We duiken eerst in de belangrijkste boosdoeners in je voeding: insuline, vetzuren, lectines en zuivel. Hoe beïnvloeden zij je hormonen en je huid? Kun je nog wel kaas en chocola eten?
  • Dan de pil. Vaak voorgeschreven om acne aan te pakken, maar zodra je er mee stopt komt het in alle heftigheid terug. Waarom? Omdat je problemen alleen maar maskeerde, niet oploste. Ik leg je uit welke tekorten de pil opbouwt zodat je deze weer kunt aanvullen.
  • Last but not least: de producten die je gebruikt. Ze beloven van alles in nog wat in grote letters, maar de ingrediënten zijn haast niet te lezen. Hoe beïnvloeden deze je hormonen en daarmee je huid?
  • We kijken ook verder dan de problemen. Ik geef je een aantal praktische tips om je gezondheid en daarmee huid op de lange termijn een handje te helpen. 

Oorzaken van acne

‘’Vroeger’’ hoorde je vaak dat je acne kreeg van het eten van chocola. Tegelijkertijd bestond er de theorie dat je voeding absoluut niks ermee te maken had. Vrouwen krijgen acne rondom hun menstruatie, maar waarom krijgen mannen het dan? Waarom werkt de ene crème wel voor jou, maar niet voor een ander?

De oorzaak van acne is lang niet zo mysterieus als het ontstaan van die welbekende graancirkels: je moet alleen weten welke bronnen het betrouwbaarst recentst zijn. Jij hoeft niet de schoolboeken en onderzoeken in te duiken, dat heb ik voor je gedaan. Dus hierbij: de boosdoeners die in veel gevallen acne veroorzaken

Oorzaak 1: Wat je eet

Voeding blijkt wel degelijk invloed te hebben op je huid. Eerdere onderzoeken die aangeven van niet, namen simpelweg niet alle factoren mee. Bijvoorbeeld wat iemand die deelnam aan het onderzoek voorheen veel at. Hieronder leg ik je uit hoe voeding acne kan veroorzaken.

Insuline

Insuline verhogen de kans op ontstekingen. Insuline is een hormoon dat wordt uitgescheiden om glucose naar een cel te transporteren. Het komt vrij als je stress ervaart of als je eet, en nog meer als je koolhydraten eet. Niks mis met koolhydraten, maar een teveel aan insuline verhoogt zowel de ontsteking als je testosteronlevels. Die combinatie is gevaarlijk: testosteron verhoogt de olieproductie in je huid. Dat en ontstekingen? Dat is puistjes. 

Vetzuren

Mensen met acne hebben verhoogde niveaus van de alfa-vorm van IL1, een cytokine. 

Dit is een ontstekingshormoon dat een verhoogde vorming van huidschilfers veroorzaakt. Wanneer bacteriën in onze poriën een immuunreactie veroorzaken, wordt nog meer IL1 uitgescheiden wat kan leiden tot meer puistjes.

Leuk en aardig, maar waar zit dit beruchte IL1 in? IL1 kan worden verhoogd door te veel omega 6-vetzuren in onze voeding. Deze vetten zijn voornamelijk afkomstig van granen, zaden, noten en plantaardige oliën. Dus een balans tussen omega 3-6 en 9 is daarom essentieel.

Lectines

Deze komen veel voor in plantaardig voedsel zoals granen en peulvruchten. Als het op acne aankomt, verstoren zij het oplossen en afstoten van plakkerige corneocyten. Lectines knoeien met de volgorde van processen in je lijf, waardoor poriën geblokkeerd raken. Ook stimuleren lectines IL1 alpha, waardoor je meer ontstekingen en meer poriënblokkering krijgt.

Zuivel

Melk, kaas, yoghurt en andere zuivelproducten zijn zeer sterk geconcentreerde bronnen van calcium. Calcium kan het zinkmetabolisme schaden. Zuivelproducten kunnen ook je insulinerespons ontregelen, met alle gevolgen van dien. Last but not least: zuivel zit ook vol met hormonen, waardoor het een drievoudige bedreiging vormt voor een acne-vrije huid.

Nooit meer kaas eten?

Voordat je denkt dat bovenstaande betekent dat je een heleboel producten uit je voeding moet verbannen: wees gerust. Dat is echt niet de bedoeling. Wat wel helpt is om te onderzoeken welke voeding voor jou een trigger is, waar je teveel van binnenkrijgt misschien. Dit kun je vervolgens weer in balans brengen, zonder het er helemaal uit te snijden.

Oorzaak 2: Stoppen met de pil

Je hebt het vast vaker gehoord: een vrouw krijgt acne, en krijgt vervolgens van de dokter anticonceptiepillen voorgeschreven. Elke dag een pil vol hormonen, soms wel jarenlang. Wanneer je ermee zou moeten stoppen gerelateerd aan acne wordt niet gezegd. En dat is omdat het niet echt een oplossing is. 

Ja, de pil kan acne maskeren, maar niet altijd. Bovendien kan acne erger worden of terugkomen wanneer je stopt met de pil, een van de symptomen van Post Birth Control Syndrome. Waardoor komt dat en welke hormonen spelen precies een rol in dit spektakel? 

Lees hier mijn complete blog over stoppen met anticonceptie en wat je kunt verwachten.

Androgene rebound

Hormonale anticonceptiva onderdrukken je natuurlijke hormonen, waaronder testosteron. Wanneer je ermee stopt kan er een zogenaamde “androgeen-rebound” optreden. Je lichaam gaat dan in een hogere versnelling en creëert meer testosteron. Die verhoogde hoeveelheid androgenen veroorzaken een toename van de talgproductie, waardoor een vette huid vaak voorkomt en acne volgt.

Een tekort aan zink

Anticonceptie put je voedingsstoffen uit, en is gek op zink. Jij hebt zink ook nodig voor een gezonde immuunfunctie en huid. Het helpt voorkomen dat bacteriën in je zweetklieren groeien, wat een manier is waarop puistjes kunnen ontstaan. Ook is zink cruciaal voor de opname van vitamine A. Vitamine A staat bekend om zijn vermogen om een ​​gezonde huid te ondersteunen en acne te verminderen. 

Anticonceptie en je darmen

Anticonceptie pleegt een aanslag op je darmgezondheid. Het kan leiden tot lekkende darm, wat op zijn beurt kan leiden tot voedselgevoeligheden, verhoogde ontstekingen en zelfs auto-immuunziekten. Thanks, kleine lettertjes op de bijsluiter.

Ook kan de pil veranderingen in de orale, vaginale en darmflora veroorzaken. Hierdoor kun je vatbaarder worden voor infecties. Bovendien kunnen disrupties in je darmen leiden tot een verdere hormonale disbalans.

Anticonceptie en je lever

De lever is je belangrijkste orgaan dat al die hormonen moet verwerken. En je lever zijn werk niet goed doet, kan acne de kop opsteken. Je hebt een gezonde lever nodig die ontgift en darmen die in beweging zijn als je kans wil maken om van acne af te komen.

Er wordt nog onderzoek gedaan naar de invloed van hormonale anticonceptie op de lever. Maar het is het goed om te weten dat de hoge hoeveelheden synthetische hormonen in de pil daadwerkelijk een effect op je hebben. 

Je hebt voldoende hormonen nodig om de communicatie tussen hersenen en eierstokken te stoppen. Dat is hoe de pil werkt. Het overspoelt het systeem met zoveel hormonen dat de hersenen niet meer de moeite nemen om de eierstokken te signaleren om meer aan te maken. Die hormonen die je van nature aanmaakt, zijn essentieel voor vruchtbaarheid en ovulatie.

Hoewel de nieuwere pillen lagere hormonen bevatten, bevatten ze nog steeds genoeg om FSH-signalering (follikelstimulerend hormoon) naar de eierstok te stoppen en bijwerkingen te hebben.

Oorzaak 3: Milieuvervuiling en vervuiling van onszelf 

In producten die we dagelijks gebruiken zitten allerlei agressieve stoffen die niet alleen slecht zijn voor het milieu, maar ook voor jou. Je lichaam en hormonen reageren hier ook op. 

Sommige gifstoffen kunnen worden geclassificeerd als hormoonontregelaars. Met andere woorden: ze verstoren het vermogen van je lichaam om de hormoonproductie en -functie goed te beheersen. Je voelt ‘m al aankomen, he? 

De meest voorkomende hormoonontregelaars voor testosteron en oestrogeen zijn: 

  • BPA
  • triclosan
  • 4-nonylfenol
  • ftalaten
  • disodium EDTA
  • parabenen

De meesten hiervan zijn geclassificeerd als xeno-oestrogenen of valse oestrogenen. Ze verstoren je lichaam grotendeels door zich te binden aan oestrogeen.

Ftalaten kunnen je lichaam ook het gevoel geven dat het meer testosteron heeft dan het in werkelijkheid heeft. Dit alles zorgt ervoor dat je lichaam functioneert alsof het meer oestrogeen en minder testosteron produceert dan het zou moeten. Dit ontregelt je testosteronproductie en kan dus acne veroorzaken, zoals ik eerder al uitlegde. 

Hoe kun je de kans op acne verkleinen?

Helaas heb ik geen wondermiddeltje voor je klaar staan, en ook de pil is dat niet. Maar nu je begrijpt wat de oorzaken zijn van acne, wordt het vele malen makkelijker om de juiste strategieën te kiezen om het tegen te gaan. Check deze checklist!

  1. Zorg goed voor je darmen

Je darmen zijn waar je immuunsysteem ‘’woont’’, en als je immuunsysteem gezond is, zal je huid ook gezond en gelukkig zijn. Als je darmen niet goed werken en niet goed kunnen ‘’aflossen’’ wat niet goed voor je is, wordt je huid de tweede keus om van al die toxines af te komen – en dat ga je zien. 

Check deze blog over darmgezondheid voor alle ins en outs

Overweeg je probiotica om je darmen nog meer te helpen? Lees er hier meer over.

  1. Vul de tekorten die de pil heeft veroorzaakt aan

Supplementen zijn er om de tekorten aan te vullen die lastig met voeding te herstellen zijn. Een goede keus voor tekorten veroorzaakt door de pil, is een prenatale vitamine: die is er namelijk precies op ingericht om al die belangrijke vitamines en mineralen aan te vullen. 

  1. Wees je bewust van je voeding

Nogmaals, afhankelijk van hoe erg je acne is en hoe heftig je reageert op voeding is het niet altijd noodzakelijk om bepaalde producten compleet te vermijden. Maar, wees je er wel bewust van wat acne kan triggeren. Hou bijvoorbeeld een eetdagboek bij en hoe je huid er elke dag uitziet. Als je na een maand duidelijke oorzaken kunt aanwijzen, kun je aanpassingen maken.

  1. Schoonheidsslaapjes

Beter gezegd: echt beter gaan slapen, en zorgen dat je stress onder controle krijgt. Stress veroorzaakt ook allerlei hormonale reacties in je lijf, en je huid kan dan uiteraard niet achterblijven. 

  1. Een goede huidverzorging

Deze spreekt voor zich, al ga ik je geen specifieke producten of merken aanbevelen. Iedere huid is anders en er is zoveel op de markt, dat het bijna giswerk is geworden. Maar, met de kennis van de oorzaken hierboven, raad ik je wel aan om te gaan voor verzorgingsmiddelen met zo min mogelijk schadelijke ingrediënten erin. Dit helpt je om je hormonen in balans te houden, en je huid happy. 

Doe goed onderzoek naar wat je gebruikt, en wie het je aanraadt. Niet iedereen die zich een specialist noemt is dat ook daadwerkelijk, en het woord ‘natuurlijk’ wordt nogal vrij gebruikt.

Duik in je producten voor persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen en ga op zoek naar de producten met onderstaande elementen. Merken zoals Paula’s Choice, Dr. Hauscka of Alpha-H bijvoorbeeld. Probeer deze stoffen zoveel mogelijk te vermijden en lees de ingrediënten goed door:

Happy hormones, happy you

Ik blijf het maar zeggen: maak werk van je hormonen! Er wordt zoveel incomplete of onjuiste informatie verspreid, en we gaan er vaak heel makkelijk mee om. ‘’Hoort erbij?’’ Nee! Wil je meer weten over je hormoonhuishouding in relatie met je gezondheid? Download dan mijn gratis Women’s Health Guide!

Liever samen toewerken naar het verder beteren van je hormoonhuishouding? Plan dan hier je kennismakingsgesprek in.

error: Content is protected !!