Stoppen met anticonceptie: wat te verwachten en hoe herstel je sneller?

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat stoppen met je anticonceptie met hormonen, of stapt over op een hormoonvrije variant. Wat de reden achter je keuze ook is, het is goed om te weten wat je kan verwachten. Want vandaag stoppen, betekent niet dat morgen alles weer ‘normaal’ is.

De meeste vrouwen stoppen met anticonceptie omdat ze er meer klachten dan baten van ervaren, of omdat ze zwanger willen worden. Afhankelijk van welke anticonceptie je nam, kan het even duren voor je weer veilig zwanger kunt worden.

Ondertussen razen er nog overgebleven hormonen door je lijf die je leven redelijk kunnen ontregelen. In deze blog vertel ik je wat je kunt verwachten en wat je kunt doen om klachten te voorkomen of verminderen. Ja, klachten. Dat lees je goed. Want zelfs stoppen met anticonceptie gaat niet zonder slag of stoot. But, there’s hope! Blijf lezen!

What to expect in deze blog:

  • Is de pil ongezond? Het is een vraag die gelukkig steeds vaker gesteld wordt, en waar het antwoord steeds duidelijker op wordt. Er is een heel lijstje met bijwerkingen, klachten die we vaak voor lief nemen. Maar soms is het beter om te stoppen – om wat voor reden dan ook. 
  • Post Birth Control Syndrome: het bestaat! Wanneer je lichaam weer in balans probeert te komen, kun je klachten ervaren. Van heftigere menstruaties tot überhaupt niet meer ongesteld worden: ontdek of de klachten die jij hebt bijwerkingen zijn van cold turkey gaan.
  • Voordelen van stoppen met hormonale anticonceptie: wat staat je te wachten aan de andere kant van dit proces? Onder andere een beter humeur, meer zin in sex en een mooiere huid, en sterker haar en nagels. Onder de voorwaarde dat je goed voor jezelf zorgt en goed herstelt.
  • Hoe herstel je dan van anticonceptie? Daar is wederom geen wondermiddel voor. Het is vooral een combinatie van bewegen, voeding en hier en waar nodig supplementen. Bedenk je zo: vrouwen die zwanger willen worden, krijgen tijdelijk extra supplementen voorgeschreven. Want blijkbaar heb je ergens een tekort aan. Maar hey: laten we dat vooral ook doen als we geen baby willen! Niks mis met extra goed voor jezelf zorgen, toch? Ik duik dieper in welke supplementen en voeding je op weg helpen.

Vijf veelvoorkomende ‘bijwerkingen’ van stoppen met anticonceptie met hormonen

Onderstaand lijstje is geen bijsluiter van de pil zelf, maar wat er kan gebeuren wanneer je stopt met de pil.

Hoe kan dat? Helpt de pil niet tegen acne en al die kwaaltjes? Bekijk het zo; hormonale anticonceptie maskeert deze problemen, het verhelpt ze niet. Er is nog altijd sprake van een disbalans die niet is aangepakt, maar gewoon even aan de kant is geschoven. 

Wanneer je een of meerdere onderstaande bijwerkingen ervaart, of andere klachten, kan het zijn dat je last hebt van het Post Birth Control Syndrome. 

  1. Heftige of pijnlijke menstruatie

De menstruaties die je ervaart wanneer je aan de hormonale anticonceptie zit, zijn geen echte menstruaties: je hebt dan namelijk geen eisprong. Het bloed komt wel van je baarmoederslijmvlies. Door de schommelingen in je hormoonlevels, wil je lichaam hier alsnog vanaf.

Daarom kan je menstruatie na het stoppen met de pil vele malen heftiger of pijnlijker worden. Wat is een normale menstruatie en wanneer zit het niet goed? Dat leer je in deze blog. 

Maar die menstruatie na de pil, is dat dan maar de realiteit, iets waar je mee moet leren leven? Nee. Op de eerste plaats kan het even duren voordat je normale cyclus weer hersteld is. 

Daarnaast kun je je lichaam een handje helpen om je hormonen weer in balans te krijgen, waarover later meer. Ook zijn er natuurlijk methoden om menstruatieklachten te verminderen, die ontdek je in deze blog. 

  1. Je ongesteldheid verdwijnt

Heerlijk, denk je misschien. Nooit meer ongesteld? Natuurlijk, dat is heel wat ongemakken minder. Maar hou er rekening mee dat je ongesteldheid bij je gezondheid hoort. Als hij het dus voor gezien houdt, kan dat een teken zijn dat er iets mis is.

Heel veel vrouwen ervaren dat ze in de eerste maanden na het stoppen met anticonceptie niet of nauwelijks ongesteld worden. Tot op zekere hoogte is dit te verwachten: je lichaam moet alles weer even opnieuw reguleren. Blijft je menstruatie echter langer uit? Stap dan naar de huisarts of een gynaecoloog en ga hierover in gesprek. Hoe meer jij weet wat er speelt hoe beter zij jou kunnen helpen.

  1. Acne, welcome back!

Veel vrouwen of puberende meiden gaan aan de pil om van hun acne af te komen. En vaak werkt het wonderen. Kijk er dan ook niet gek van op als je ineens een flashback krijgt naar de middelbare school wanneer puistjes terugkomen tijdens het stoppen met anticonceptie.

Is dat dan een reden om niet door te zetten? Nee! Want ook dit wijst er op dat je huidprobleem hormonaal is. En dat is een mooi startpunt om erachter te komen hoe je je hormonen weer in balans krijgt. Daar komen we later op, dus hou vol. Binnenkort leg ik daar meer over uit in m’n blogs, so stay tuned.

  1. Stemmingswisselingen

Wanneer je aan de hormonale anticonceptie zit, vindt er vrijwel geen communicatie plaats tussen je eierstokken en brein. Hou er dus rekening mee dat wanneer je ze weer herenigd, dat niet altijd zonder slag of stoot gaat. Je humeur kan schommelen, je kunt je angstig voelen of zelfs depressieve gevoelens ervaren. En zelfs je liefdesleven kan veranderen. 

Dat klinkt allemaal eng, maar again: er is wat aan te doen, zonder dat je je hormonen moet onderdrukken. 

  1. Je libido is niet meer wat het ooit was

Het kan even duren voor je je libido terugkrijgt wanneer je herstellende bent van de pil. Er gebeurt simpelweg super veel met je hormonen en brein, en het laatste waar ze dan aan denken is seks. Gelukkig gaan we ook daarvoor zorgen dat het weer goedkomt.

En je kunt dat proces versnellen door bepaalde voeding te eten, zoals pure chocola, ananas en zelfs oesters – fancy!

Maar ook…5 positieve effecten van stoppen met de pil

Uiteindelijk doe je dit om je beter te voelen, en je zult je ook beter voelen – met de juiste aanpak en een beetje geduld. Maar waardoor ga je je nou eigenlijk beter voelen?

De positieve gevolgen van stoppen met de pil is dat je nutriëntenstatus weer de kans krijgt om in balans te komen. De pil beïnvloedt dit namelijk, doordat hij ‘’jouw’’ vitamine B6 en B12 gebruikt, maar ook je vitamine C en zink.

Wanneer je stopt, kan in eerste instantie bijvoorbeeld je acné terugkomen, aangezien je testosteron weer zijn werk mag doen. Maar dat komt doordat je lichaam nog zoekende is naar de juiste hoeveelheid. Door middel van specifieke aanvulling van voeding en supplementen krijg je dat gelukkig volledig onder controle. En dan staat dit je te wachten.

  1. Een beter humeur

Voelde je je tijdens het nemen van anticonceptie vaak angstig? Dat komt vaak voor en kan verdwijnen of sterk verminderen wanneer je stopt. Ook kunnen je stemmingswisselingen minder erg worden en kunnen je energielevel een boost krijgen.

  1. Meer zin in sex

Zodra je libido weer hersteld is, gezien je testosteron gehalte niet meer onderdrukt word welke verantwoordelijk is voor je libido, zul je merken dat het op een veel gezonder en actiever level terecht komt. Ook een voordeel voor je partner, dus. Ben je nieuwsgierig naar hoe dit precies werkt, hou m’n blog dan in de gaten. Binnenkort verschijnt er namelijk een complete blog over! #letstalkaboutsexbaby

  1. Minder last van schimmelinfecties

Dit is een mooie: ook je vagina wordt er blij van wanneer je stopt met anticonceptie. Alles komt wat meer in balans, dus ook je pH-waardes.

  1. Gewichtsverlies

Dit gebeurt niet voor iedereen en hangt met meer factoren samen, maar het kan goed zijn dat je die kilo’s die je aankwam tijdens het pilgebruik of spiraaltje, er opeens vanaf smelten. Of in elk geval makkelijker weg te werken zijn. 

  1. Mooiere huid, haar en nagels

Zodra je je hormonen weer in balans krijgt, zul je dat overal terugzien: je huid klaart op, je haar wordt sterker en glanzender en je nagels groeien beter, en breken minder.

Hormoonvrije alternatieven

Allemaal mooi en aardig, maar je wilt (nog) niet zwanger worden. Gelukkig zijn er genoeg hormoonvrije opties die je beschermen tegen zwangerschap:

  • Condooms
  • Pessarium
  • Koperspiraaltje
  • Cycluscomputers
  • Menstruatie apps 

In mijn blog over hormoonvrije anticonceptiemiddelen duik ik hier dieper in. Ik bespreek de werking, prijs maar zeker ook betrouwbaarheid. Check it out!

Hoe herstel je van anticonceptie?

Let’s get down to business: het daadwerkelijke herstelproces! Hoe skip je die negatieve effecten of verminder je in elk geval hun impact en ga je zo snel en gezond mogelijk over tot de voordelen?

Je voeding doet mee

Als je dat nog niet gedaan hebt, is nu zeker het moment om je voeding onder de loep te nemen. Wat je nodig hebt hangt natuurlijk af van waar jouw lichaam behoefte aan heeft. 

Over het algemeen worden ontstekingsremmende producten en voeding die propvol voedingsstoffen, vitaminen en mineralen aangeprezen.

Zo kan het zijn dat je een teveel hebt opgebouwd aan oestrogeen. Om je lever een handje te helpen dit weer naar normale levels te krijgen, kun je meer groenten zoals broccoli en ui in je voeding verwerken. 

Niet alleen je lever, maar ook je darmen zijn belangrijk om je hormoonbalans op orde te brengen. Ik schreef al eerder een blog over darmgezondheid en hoe het samenhangt met hormonen. In die blog vind je bovendien ook tips om je darmen happy te houden. Daarnaast is dit ook het moment om voedingssensititveiten in de kaart te brengen en aan te pakken. Hoe? Dat lees je hier.

Supplementen

Onderzoeken (hier, hier, en hier) tonen daadwerkelijk aan dat vrouwen die aan hormonale anticonceptie zitten vaak een tekort hebben aan belangrijke voedingsstoffen en vitaminen. Wat deze vrouwen vaak extra nodig hebben is o.a.:

  • actieve foliumzuur (dit wordt niet voor niets voorgeschreven aan vrouwen die na de pil zwanger willen worden – dat tekort is bekend!)
  • vitamine B2, B6, B12 (Het liefste een actieve B-complex vorm)
  • vitamine C en E 
  • magnesium
  • selenium
  • zink (45mg)

Yep, de pil kan ook je voeding in de weg staan. Tijd om extra je best te doen dus. Je kunt extra op je voeding letten, maar supplementen nemen is een must om de tekorten aan te vullen.

Stress verminderen

Het is sowieso altijd een goed idee om stress aan te pakken, maar wanneer je lichaam door dit proces gaat des te meer. Dat helpt tegelijkertijd ook om het teveel aan oestrogeen weg te werken: hoe minder stress, hoe meer progesteron je aanmaakt. Back to balance!

Hoe je stress kunt verminderen, hangt heel erg af van wat je stress precies veroorzaakt. Goed slapen is altijd een goed idee, en ook meer bewegen kan je helpen om die stress te verminderen. 

Begin bij wat je eet

Je hoeft vaak geen grote ommezwaai in je voeding te maken om je beter te voelen. Maar je moet wel kunnen signaleren waar je lichaam behoefte aan heeft. Dat kan lastig zijn, maar laat het niet aan giswerk over. Plan een call met me in en dan kunnen we samen ontdekken hoe ik jou kan helpen weer grip op je lijf te krijgen. 

Meanwhile, kun je je alvast inlezen in wat er nog meer relevant is voor je gezondheid als vrouw. Dat heb ik allemaal lekker handig samengebracht in de Women’s Health Guide, check it out!

×