Migraine tijdens je menstruatie: hoe ga je het tegen?

Migraine tijdens je menstruatie: hoe ga je het tegen?

Sommige vrouwen krijgen niet alleen hoofdpijn op bepaalde momenten in hun cyclus, maar zelfs heuse migraine. Wil jij niet meer elke maand naar de paracetamol hoeven grijpen en je in een donkere kamer moeten verstoppen met bonkende of stekende hoofdpijn? Laten we dan eens kijken waar die migraines vandaan komen. Want kennis is een kans om iets te veranderen.

In het kort:

  • Migraines kunnen door allerlei dingen worden getriggerd, zo ook door je hormonen. Een dip in je oestrogeenlevels maakt je vatbaarder voor deze nasty vorm van hoofdpijn.
  • Migraine is vaak heftiger dan een gewone vorm van hoofdpijn. Zo kun je ook gevoelig worden voor licht, geluid en geur, en er zelfs misselijk van worden.
  • Ik raad je aan om net als je cyclus, ook je migraines te tracken. Welke patronen kun je ontdekken rondom een aanval? Misschien ontdek je zo dat bijvoorbeeld bepaalde voeding de boosdoener is. 
  • Net als tegen menstruatiekrampen, zijn magnesium en kurkuma goede toevoegingen aan je dieet. En aan je rituelen? Voeg daar maar wat yoga en orgasmes aan toe. Baat het niet….

Waarom krijg ik migraines?

Migraines zijn vaak – niet altijd – gelinkt aan hormoonschommelingen. Het wordt dan ook gelinkt aan de cyclus (PMS, anyone?) en je menstruatie. Wanneer je pas begint met menstrueren, tijdens de menopauze of wanneer je start, stopt of switcht met anticonceptie: dit zijn allemaal momenten waarin je gevoeliger kunt zijn voor migraines, omdat je dan nog een schepje bovenop je hormoonschommelingen doet.

Om nog even duidelijk te maken dat migraines echt vaak hormonaal zijn, kunnen we simpelweg kijken naar het verschil tussen vrouwen en mannen: de kans dat een vrouw migraine krijgt, is drie keer groter dan voor mannen. Sommige onderzoeken tonen aan dat tot wel 40 procent van de vrouwen op z’n minst een keer migraine krijgt voor haar vijftigste. Dat is bijna de helft. 

Oké, niet alle migraines zijn toe te schrijven aan hormonen: we kunnen ze niet overal de schuld van geven. Maar voor het geval dat, kunnen we kijken wat je kunt doen om je lichaam te helpen die hormoonschommelingen makkelijker door te komen. Shall we?

Wat is het verschil tussen migraine en hoofdpijn?

Migraine is hoofdpijn, maar hoofdpijn is niet per se migraine. Wanneer je migraine hebt, ervaar je dat ongeveer als volgt:

  • Een bonkende hoofdpijn, vaak aan een kant van je hoofd
  • Je ziet lichtflitsen, ook wel aura’s genoemd
  • Je bent gevoelig voor geluid
  • Je bent gevoelig voor licht
  • Je bent gevoelig voor geur
  • Je kunt je misselijk voelen
  • En als kers op de taart: je kunt er zelfs van moeten overgeven.

Migraine uit zich bij iedereen op een andere manier. Voor de een is het nog heftiger dan de ander, maar laten we vooropstellen dat het voor niemand een pretje is.

Wat veroorzaakt migraines?

Migraine is op de eerste plaats een disfunctie van je zenuwstelsel. Maar in het geval van migraine tijdens of rondom je menstruatie speelt het hormoon oestrogeen een belangrijke rol. Let me explain.

Wanneer je lichaam merkt dat er geen bevruchte eicel in de baarmoeder is, maakt het minder oestrogeen en progesteron aan om je menstruatie op gang te brengen. Wat daar precies gebeurt, leg ik hier uit. Dit is een normaal onderdeel van je maandelijkse cyclus. Tot zover niks aan het handje.

Als je echter een oestrogeendominantie hebt kan die dip in oestrogeen migraine triggeren. Wanneer oestrogeen afneemt, is er ook een afname van serotonine. Tegelijkertijd is er een toename aan chemicaliën die verband houden met pijn. Onderzoeken tonen zelfs aan dat je rondom je menstruatie gevoeliger kunt zijn voor pijn, of pijn heftiger kunt ervaren. 

Denk je nu: leuk en aardig Eva, maar ik zit aan de pil/het spiraaltje/de pleister/prikpil, you name it. En dan heb je toch eigenlijk geen echte ongesteldheid? Klopt. Waarom krijg ik dan nog steeds migraines rondom mijn ‘’menstruatie’’? Ook van die onttrekkingsbloeding kun je een migraine of hoofdpijn krijgen. Ook in anticonceptie zit oestrogeen en andere hormonen. Als je dat dus neemt, komen pieken en dalen nog steeds voor. 

Dus de pil helpt niet tegen migraines?

Daar is geen one-size-fits-all antwoord op, helaas. Sommige vrouwen hebben helemaal geen last van migraines nadat ze starten met de pil. Voor anderen wordt het juist erger. Met andere woorden: het ligt helemaal aan je eigen hormoonbalans of de pil je goed of kwaad doet. 

Wat helpt dan wel tegen migraines?

Wie regelmatig flinke migraines ervaart, weet dat het geen kwestie is van een paracetamolletje knallen en doorgaan. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je migraines te verlichten wanneer je ze hebt, en zelfs dingen die je kunt doen om ze te voorkomen. 

Migraine op een natuurlijke manier verlichten

Hoe beter je begrijpt waarom en wanneer je migraines op komen zetten, hoe makkelijker je ze kunt behandelen. Als migraines een terugkerend probleem voor je zijn, raad ik je aan een dagboek hierom bij te houden, naast het tracken van je cyclus. Neem daarin o.a. de volgende informatie op:

  • Wanneer krijg je migraines?
  • Waar zit het?
  • Straalt het uit naar andere plekken?
  • Hoe intens is het?
  • Ben je gevoelig voor licht/geluid/geur?
  • Op welk punt in je cyclus zit je?
  • Wat heb je de afgelopen 24 uur gegeten?

Met alle tips die je hieronder gaat lezen, is het belangrijk om je te realiseren dat voorkomen makkelijker is dan genezen. Dit zijn geen snelle oplossingen zoals pijnstillers, maar rituelen, voeding en supplementen die je in je dagelijkse leven kunt verwerken. 

Magnesium tegen migraine

Ik schreef al eerder over hoe magnesium je kan helpen om klachten als menstruatiekrampen te verminderen. Los van hormonen is het overigens ook goed voor allerlei andere zaken, maar ook voor migraines verdient het een bijzondere vermelding. Zorg ervoor dat je magnesiumlevels op peil blijven. Door voeding, maar ook met supplementen.

Kurkuma voor ontstekingsremmende ondersteuning

Hoewel migraine tijdens een menstruatie vaak hormonaal is, is er ook een inflammatoire component. Kurkuma kan helpen om ontstekingen die geassocieerd worden met migraine te verminderen. Voeg het toe aan je eten, drink een kurkuma-thee of gebruik een goed opneembaar supplement.

Orgasmes tegen migraines

Seks is misschien het laatste waar je zin in hebt als je met een bonkend hoofd op de bank ligt, but hear me out. Op de eerste plaats vraagt een orgasme niet om ingewikkelde seks met een ander – je kunt jezelf prima helpen. Lekker straight to the point. En het is niet alleen even afleiding: sommige onderzoeken tonen aan dat migraine voor zo’n 60% van de mensen vermindert na een orgasme. 

Hoe werkt dat? Er wordt nog onderzoek naar gedaan, maar de endorfines die vrijkomen bij een orgasme lijken de pijn van migraine te verlichten. Er wordt ook nog gespeculeerd over of hoe excited je bent ook invloed heeft op de pijnverlichting, maar dat is nog niet zeker. Wel lijkt het erop dat veel bewegen de hoofdpijn juist erger maakt. Het advies? Masturberen! Oftewel: niet te veel bewegen. 

Yoga tegen migraines

Ik noemde yoga al eerder in een blog over menstruatieklachten, en ook bij migraines kan het helpen. Yoga stimuleert je doorbloeding, helpt je zenuwstelsel en verlaagt stress. Een gouden trio om migraines te verminderen.

Voeding en migraines

Het gaat niet alleen om het toevoegen van belangrijke voedingsstoffen aan je dieet. Het is ook cruciaal om de voeding die juist klachten veroorzaakt te vermijden. Onderzoeken tonen aan dat zo’n 27% van alle migraines getriggerd worden door voeding en maar liefst 38% door alcohol. Kaas, rode wijn en gluten zijn vaak de boosdoeners, maar hou het eens bij in je migrainedagboek om erachter te komen wat voor jou migraine veroorzaakt.

Daarnaast kun je ontstekingsremmende producten die rijk aan magnesium zijn aan je voeding toevoegen, zoals noten, zaden, avocado’s en vette vis.

Toch een migraineaanval?

Nogmaals: niks hierboven is een gegarandeerd wondermiddel. Je lichaam leren kennis gaat niet binnen een dag gebeuren, en ook niet binnen een cyclus. Wat je nodig hebt is dus een kwestie van kennis opdoen, aanpassen en consistent zijn.

Krijg je dus toch een migraineaanval, ga dan vooral voor rust: dat is wat je lichaam van je vraagt – apparently she’s going through something. Je kunt altijd met je huisarts in gesprek gaan om een manier te vinden om je migraineaanvallen te handelen waar jij je fijn bij voelt. En bij extreme migraines is er ook medicatie die kan ondersteunen voorgeschreven vanuit je huisarts.

Let’s look at the bigger picture

Migraines die telkens op een vast punt in je cyclus de kop opsteken kunnen een teken zijn van een disbalans in je hormonen. Krijg daar grip op: begin bij je lichaam leren kennen, dan weet je ook wat het nodig heeft om happy te blijven. In mijn Women’s Health E-book leg ik je allerlei belangrijke aspecten uit die samenhangen met gezondheid en hormonen. Wil je een keertje in gesprek gaan over wat je hormoonhuishouding voor jou doet, en wat jij voor je hormonen kunt doen? Plan dan een vrijblijvende call in!

Vragen over online coaching? Neem contact op.

error: Content is protected !!
×