Huidverzorging die goed is voor je huid en hormonen: zo maak je de overstap

Het is een beetje het kip-en-ei verhaal – heb je last van je huid door je hormonen, of heb je last van je hormonen door je huidverzorging?

Elke dag smeren we allerlei producten op onze huid, maar staan we eigenlijk wel genoeg stil bij wat er in die tubes en potjes zit? 

Vaak zijn persoonlijke verzorgingsproducten minder streng gereguleerd en getest dan je zou denken. Onderzoekers vinden steeds vaker chemische stoffen uit deze producten terug in ons lichaam – parabenen in tumoren, ftalaten in urine, en zelfs geurstoffen in onze vetmassa. 

Deze ingrediënten, die je gewoon bij de drogist kunt vinden, roepen de vraag op: doen ze meer kwaad dan goed? Om een beter beeld te geven van de impact die je huidverzorgingsproducten op je gezondheid kunnen hebben, duiken we in deze blog in hormoonverstoorders, en hoe je de overstap maakt naar gezondere keuzes.

Wat zijn hormoonverstoorders eigenlijk? 

Endocriene disruptors zijn chemicaliën die onze hormonen, inclusief schildklierhormonen, kunnen nabootsen of verstoren. Ze veranderen de manier waarop ons lichaam hormonen aanmaakt en afbreekt (1) . Voorbeelden hiervan zijn BPA, triclosan, 4-nonylfenol, ftalaten en parabenen. 

Deze stoffen, vaak xeno-oestrogenen genoemd, kunnen zich binden aan onze oestrogeenreceptoren en allerlei gezondheidsproblemen veroorzaken. Zelfs kleine hoeveelheden kunnen al effect hebben, en ze zijn zeer stabiel, wat betekent dat ze lang in ons lichaam en in het milieu blijven.

Wil je alle ins en outs over milieautoxines en hormoonontregelaars – met een complete lijst? Check dan deze blog.

Hoe je huidverzorging een impact kan hebben op je hormonen

Onze huid is niet alleen een beschermende barrière, maar ook een absorberend orgaan. Dit betekent dat veel van wat we op onze huid aanbrengen, in ons lichaam wordt opgenomen. 

Stoffen die in onze dagelijkse producten zitten kunnen variëren van huidirritaties tot ernstigere aandoeningen zoals hormonale disbalans en zelfs bepaalde vormen van kanker veroorzaken.

Voorbeelden van wat je kunt merken van hormoonontregelaars

Het is soms best lastig om te herkennen of je klachten, zoals hoofdpijn, nu echt door hormoonontregelaars komen of door iets anders. Maar het is goed om te weten dat al die chemicaliën in onze dagelijkse producten echt invloed kunnen hebben op hoe we ons voelen. Ze kunnen niet alleen hoofdpijn veroorzaken, maar ook andere symptomen waar we niet direct een oorzaak voor kunnen vinden. En het is vooral ook een samenspel – je klachten zullen niet veroorzaakt worden door die ene moisturizer. 

Hormoonontregelaars kunnen een aanzienlijke invloed hebben op verschillende aspecten van ons welzijn. Ze kunnen bijvoorbeeld ons metabolisme, onze zintuigen, sociale vaardigheden en zelfs onze vruchtbaarheid beïnvloeden. Er zijn zelfs studies die aantonen dat deze stoffen gelinkt kunnen worden aan aandoeningen zoals endometriose.

Laten we een paar concrete voorbeelden bekijken om het wat duidelijker te maken:

  • Metabolisme: langdurige blootstelling aan arseen kan je metabolisme verstoren. (2)  Dit kan het risico op diabetes en andere stofwisselingsstoornissen verhogen. 
  • Puberteit: er zijn bepaalde chemicaliën in lavendelolie en tea tree olie die bekend staan als potentiële hormoonontregelaars. Onderzoek heeft aangetoond dat langdurige blootstelling aan producten met lavendelolie kan leiden tot vroegtijdige borstontwikkeling bij meisjes en abnormale borstontwikkeling bij jongens. (3) 
  • Vruchtbaarheid: een stof genaamd DES kan zelfs epigenetische veranderingen veroorzaken. Dit betekent dat het de manier waarop genen worden in- en uitgeschakeld in de voortplantingsorganen kan beïnvloeden. Dit geeft ons een inzicht in hoe hormoonontregelaars de vruchtbaarheid en reproductie kunnen beïnvloeden, zelfs op een heel diep genetisch niveau. (4) 

De impact van hormoonontregelaars is dus behoorlijk uitgebreid en het is belangrijk om bewust te zijn van wat we gebruiken in ons dagelijks leven.

Het gaat hier niet om bangmakerij, maar om bewustwording. Er mag heel wat gezegd en geschreven worden door fabrikanten van deze producten, en het is soms lastig om te weten wie je kunt geloven. In plaats van dus blindelings elk etiket te vertrouwen, is het zaak dat je je gaat afvragen: waar heeft mijn huid behoefte aan? Met dat antwoord op zak kun je zo de juiste ingrediënten kiezen – en de rest links laten liggen.

De overstap maken naar hormoonvriendelijke huidverzorging

Natuurlijke producten bevatten vaak minder schadelijke chemicaliën en zijn rijker aan voedzame ingrediënten zoals essentiële oliën, kruidenextracten en vitaminen. Deze ingrediënten kunnen helpen bij het voeden en verzorgen van je huid zonder irritatie te veroorzaken. Bovendien zijn veel natuurlijke producten milieuvriendelijker. Maar hoe begin je nu aan deze overgang? Hier zijn een paar stappen en tips:

  1. Pak het product voor product aan
    Ben jij iemand die kan genieten van een 12-step skincare routine? Dan hoef je heus niet meteen 12 producten in de prullenbak te gooien. 
  • Begin klein: vervang je producten één voor één door natuurlijke alternatieven als ze op zijn. Dit maakt de overgang geleidelijk en minder overweldigend.
  • Stel prioriteiten: begin met de producten die je dagelijks gebruikt en die lang op je huid blijven, zoals deodorant, gezichtscrème of bodylotion.

  1. Ga voor alternatieven uit je keukenkastjes
  • DIY skincare: probeer zelf huidverzorgingsproducten te maken met ingrediënten uit je keuken. Honing is bijvoorbeeld een geweldig natuurlijk hydraterend masker, en appelciderazijn kan helpen de pH-waarde van je huid te balanceren.
  • Kokosolie is een echte alleskunner. Gebruik het als een make-up remover, vochtinbrengende crème of zelfs als voedend haarmasker. Ruikt ook nog eens lekker.

  1. Vereenvoudig je routine
  • Minimalisme: natuurlijk is het heerlijk om met allerlei producten te spelen, maar je hebt niet veel producten nodig voor een gezonde huid. Een eenvoudige routine met een paar natuurlijke, kwalitatieve producten kan al een groot verschil maken. Ook in je portemonnee.
  • Luister naar je huid: kies producten die aansluiten bij de behoeften van je huid – niet bij wat influencers of marketingcampagnes je vertellen wat je nodig hebt. 

  1. Doe je onderzoek
  • Lees etiketten: wees je bewust van wat je op je huid smeert. Vermijd producten met lange lijsten van onbegrijpelijke ingrediënten en chemicaliën.
  • Kies voor betrouwbare merken: Kies voor merken die duidelijk zijn over hun ingrediënten en duurzame praktijken hanteren.

De producten die ik zelf gebruik, komen voornamelijk van de webshop van Biocare. Daar krijg je heerlijke producten van merken als Inika, Raw, en Green People. Zelf gebruik ik onder andere deze facial oil, cream cleanser en vitamine C serum.

Extra tips voor een hormoonvriendelijke skincare routine:

  • Wees geduldig: het kan even duren voordat je huid gewend raakt aan natuurlijke producten (of überhaupt nieuwe producten). Geef het tijd om zich aan te passen.
  • Seizoensgebonden aanpassingen: pas je huidverzorgingsroutine aan het seizoen aan. In de winter heeft je huid bijvoorbeeld meer hydratatie nodig. Again: ga voor wat je lichaam je vertelt, niet wat je in commercials ziet.
  • Let op je voeding, beweging en hydratatie: een gezonde levensstijl ondersteunt je huid op manieren waar een crème vaak niet tegenop kan boksen.
  • Zonbescherming: bescherm je huid tegen de zon met natuurlijke zonnebrandcrèmes zonder schadelijke chemicaliën. Ik raad deze opties van Inika aan.

Heeft het echt impact?

Een studie toonde aan dat de concentratie van ftalaten, parabenen en triclosan in urine aanzienlijk afnam bij meisjes die overstapten op natuurlijke producten. Dit bewijst dat bewuste keuzes in huidverzorging een directe impact kunnen hebben op je lichaam en gezondheid. (5) 

Meer weten over hormoonvriendelijke producten?

Lees hier verder over veelvoorkomende milieutoxines en de producten die je kunt aanpassen. Wil je echt aan de slag met het verbeteren van je hormoonhuishouding, dan kun je nog meer praktische, haalbare leefstijlveranderingen maken. Plan een vrijblijvend gesprek om te ontdekken hoe ik je daarbij kan helpen.

Bronnen

  1. Endocrine disrupting chemicals and disease susceptibility 
  2. Genetic and epigenetic mechanisms underlying arsenic-associated diabetes mellitus: a perspective of the current evidence
  3. Lavender Products Associated With Premature Thelarche and Prepubertal Gynecomastia: Case Reports and Endocrine-Disrupting Chemical Activities 
  4. Widespread enhancer activation via ERα mediates estrogen response in vivo during uterine development
  5. Reducing Phthalate, Paraben, and Phenol Exposure from Personal Care Products in Adolescent Girls: Findings from the HERMOSA Intervention Study