Hierdoor heb je een slechtere stoelgang als je ongesteld bent.

Ongesteld zijn is al geen pretje, maar moeder natuur deed daar nog een schepje bovenop. Want laten we eerlijk zijn ladies: we kennen allemaal het gevoel van de zogenaamde “period poops”.

Terwijl je in je tas graait naar een tampon of maandverband, merk je dat je iets langer op de wc zult zitten dan je oorspronkelijk had gepland.

Maar je hebt toch niks geks gegeten? Waar komt dat gevoel vandaan?

De een kan niet naar de wc, de ander gaat continu. Consistentie, frequentie, het verschilt per persoon, maar het is zeker anders dan ‘’normaal’’. Kramp, diarree, constipatie, het kan allemaal voorkomen. 

Het ligt echt niet aan jou, en je bent echt niet alleen. Je stoelgang en menstruatie hebben wel degelijk wat met elkaar te maken, omdat je vertering en hormoonhuishouding invloed op elkaar hebben. Hoe het precies zit en hoe jij jouw toekomstige menstruaties wellicht ietsje aangenamer kunt maken, lees je in deze blog. 

De samenvatting van deze blog, om even snel op de wc te lezen:

  • Waarom heb je (gelukkig maar) vooral alleen de week voor je menstruatie last van je darmen? Dat komt doordat het hormoon (prostaglandine) dat ervoor zorgt dat je baarmoeder samentrekt, ook een soortgelijk effect op je darmen kan hebben. 
  • Ook kan het zijn dat je te weinig vezels eet, of dat je progestageen uit balans is. 
  • Daarnaast kan ook hormonale anticonceptie invloed hebben op je darmen, al is dit op de langere termijn. Lekkende darm, schimmelinfecties en problemen met je stoelgang: het kan allemaal (deels) door de pil komen.
  • Waarom hebben we het hierover? Omdat net als je menstruatie je stoelgang een belangrijke indicator van je gezondheid is. Je darmen zijn bovendien voor een groot deel verantwoordelijk voor de aanmaak van je hormonen, dus een disbalans kan verregaande problemen veroorzaken – ook buiten de badkamer.
  • Ik geef je een aantal tips over hoe je je stoelgang kunt verbeteren. Let wel: dit zijn langetermijnoplossingen, geen quick fixes. Het begint allemaal met het bijhouden van een stoelgangboekje, zodat je veranderingen ook kunt tracken. 

Zo verloopt je cyclus

First things first: wat gebeurt er ook alweer tijdens je cyclus? Waarom heb je alleen de week voor je ongesteldheid last van je darmen, en ben je de rest van de maand helemaal oké?

Dat komt doordat in elke fase van je cyclus, andere hormonen de overhand nemen. Hormonen die niet alleen je menstruatie in gang zetten, maar ook andere processen in je lijf. 

Een normale menstruatiecyclus bestaat uit vier fasen: 

  • De menstruatiefase
  • De pre-ovulatoire fase
  • De eisprong
  • De premenstruele fase

Wil je precies weten hoe die cyclus verloopt? Ik schreef een blog over hoe een ‘’normale’’ cyclus verloopt. Ook kun je lezen over hoe je je trainingsschema kunt aanpassen op je cyclus voor optimale resultaten.

Constipatie voordat je ongesteld bent

Het komt er maar niet van, he? Heb jij in de week voor je ongesteld wordt moeite met naar de wc gaan? Dat kan een teken zijn van een probleem met het hormoon progestageen, of van een niet vezelrijk genoeg dieet.

Dit hormoon helpt je darmen en de andere spieren die meewerken aan je stoelgang ontspannen. Daardoor wordt het wel lastiger voor je dingen om de weg door je darmen te vinden. 

Progesteron speelt een grote rol in de show van je luteale fase, het deel van je cyclus dat volgt na de eisprong. Nadat je ovuleert, blijft het corpus luteum achter. Dat is is een tijdelijke endocriene structuur die betrokken is bij de ovulatie en vroege zwangerschap. Het is zijn taak om progesteron af te scheiden.

Eet je niet genoeg vezels, dan kun je ook extra constipatie ervaren tijdens de week voor je ongesteldheid. Bovendien hunker je in die week vaak naar bepaalde voeding die zelden als vezelrijk kan worden bestempeld, waardoor het probleem nog erger wordt.

Diarree en ongesteld zijn

Heb je diarree wanneer je ongesteld bent, dan is dit een teken dat je te veel prostaglandines aanmaakt. Deze hormonen zijn verantwoordelijk voor het laten samentrekken van je baarmoeder, waar je dus ook je ‘’normale’’ menstruatiekrampen van voelt. Maar prostaglandine heeft ook een effect op je darmen, en kan daar dus ook de nodige beweging veroorzaken. Maak je te veel prostaglandines aan, dan werken je darmen dus te hard en krijg je diarree. 

Is anticonceptie slecht voor je darmen?

Ik heb het wel vaker gezegd: wie ongesteld werd als ze aan de pil of andere hormonale conceptie zit, wordt niet écht ongesteld. Maar toch kun je ook tijdens die bloedingen merken dat je darmen niet helemaal in orde zijn. Hoe zit dat?

Hormonale anticonceptie heeft niet alleen invloed op je menstruatie en vruchtbaarheid, ook andere delen van je lichaam moeten ermee dealen. Je darmen zijn er bovendien extra gevoelig voor: in je darmen vindt een groot deel van je hormoonhuishouding plaats, en de pil heeft daar zo z’n eigen aanpak voor. (1) 

Dus ja, anticonceptie is ‘’slecht’’ voor je darmen. Toch is dit niet meteen een oproep om massaal met de pil te stoppen. Mijn doel is juist bewustzijn creëren zodat je een weloverwogen keuze maakt voor je anticonceptie gebaseerd op je gezondheid en echte feiten – alle feiten. Voor sommige vrouwen is anticonceptie wel de juiste aanpak. Als je dan leert begrijpen hoe het invloed heeft op de rest van je lijf, kun je in ieder geval proberen de nodige aanpassingen te maken. 

  • Hormonale anticonceptie kan intestinale hyperpermeabiliteit veroorzaken, ook wel een lekkende darm genoemd. Wanneer je darm “lekt”, kunnen grote onverteerde eiwitten hun weg vinden door je darmwand. Je immuunsysteem heeft hier een hekel aan, en jij merkt dat wanneer je naar de wc gaat. (2)
  • Hormonale anticonceptie kan ook een onbalans in je darmbacteriën veroorzaken, wat leidt tot een te snelle groei van gist. Dus dan krijg je een…schimmelinfectie! Dat kan inderdaad door de pil veroorzaakt wordt. 
  • Anticonceptie heeft ook invloed op je galblaasfunctie, wat weer problemen kan veroorzaken met je spijsvertering.

Waarom is je stoelgang zo belangrijk?

Waarom moet ik het nu weer over poep hebben? Is die verstoorde stoelgang niet gewoon alleen een beetje vervelend en iets waar we gewoon mee te dealen hebben?

Nee! Zowel je menstruaties als je stoelgang zijn belangrijke indicatoren van je gezondheid. Regelmaat is dus belangrijk: je moet je cyclus leren kennen, en het liefst een dagelijkse stoelgang hebben. Want je darmen gezond houden draagt bij aan een gezonde hormoonhuishouding. Plus, je gaat je in het algemeen veel lekkerder voelen. 

In deze blog leg ik je alles uit over waarom darmgezondheid zo belangrijk is. Check it out!

Zo krijg je je stoelgang op orde voor je menstruatie

Er is wederom geen wondermiddel dat je stoelgang vlekkeloos laat verlopen, en er zijn geen quick fixes die je menstruatie aangenamer maken.

Onderstaande tips zijn bedoeld als leidraad om je darmen happy te houden, dag in en uit. De dag voor je ongesteld wordt beginnen heeft uiteraard niet meteen effect. Je zult ervoor moeten zorgen dat de basis altijd goed is – dan merk je pas dat de extra dingen die je voor je gezondheid doet effect hebben. 

Hou een stoelgangboekje bij

Worstel je met je stoelgang, en heb je het idee dat het ook echt samenhangt met wat je eet? Begin dan met het bijhouden van een stoelgangboekje. Wat heb je gegeten, en hoe ziet je stoelgang er die dag uit? Zo kun je patronen herkennen en aanpassingen maken.

Eet minder gefrituurd voedsel

Ik ben niet voor het volledig verbannen van bepaalde voeding uit je keuken, maar het is wel goed om te weten dat gefrituurde lekkernijen en geraffineerde koolhydraten je stoelgang niet bepaald bevorderen. Bovendien voeden je prostaglandinen zich met dit soort vetten, waardoor ze alleen maar meer powerful en dus vervelend worden.

Eet meer vezels

Get that green! Eet lekker veel groente en haal ook vezels uit andere voedingsmiddelen. Je kunt bijvoorbeeld ook chiazaad toevoegen aan je smoothies in de week voorafgaand aan je menstruatie om de boel op gang te helpen. 

Drink groene thee

Lekker en gezond! Sommige onderzoeken tonen aan dat groene thee prostaglandinen vermindert. Hou je echt niet van de smaak, dan kun je ook overwegen om het als supplement te nemen. 

Slik een passend probioticum

Ik heb eerder een blog geschreven over wanneer je wel en niet probiotica moet slikken, en ik blijf erbij: het is geen wondermiddel. Maar wanneer je met je darmen aan de slag gaat, kan het wel degelijk helpen om je stoelgang te verbeteren, als je ook andere problemen aanpakt. In deze blog lees je alles over het kiezen van het juiste probioticum.

Meer magnesium!

Magnesium komt in elke blog over menstruatieklachten wel voorbij, en daar is een goede reden voor. Van magnesium is aangetoond dat het effectief is in het verlagen van prostaglandines en het verlichten van menstruatiekrampen. 

Disclaimer: gebruik nooit willekeurige supplementen zonder gerichte bloedafname of professioneel  advies.

Aan de slag met je gezondheid: ALLE aspecten ervan

Ja, dus ook je menstruatie, en je ontlasting! Ik kijk naar meer dan een trainingsplan, of een voedingsplan, of alleen naar je cyclus. Het is belangrijk om te weten dat alles met elkaar te maken heeft, dat alles in verbinding staat. Doordat ik extra rekening houd met jouw hormonen en jouw cyclus, leer je met je lichaam werken, niet ertegen.

Wil je meer weten over de verschillende rol die hormonen spelen bij je menstruatie en gezondheid? Check dan de Women’s Health Guide.

Heb je een specifieke vraag over jouw situatie en ben je op zoek naar een online coach gespecialiseerd in de vrouwelijke gezondheid die je daar bij kan helpen? Plan dan een vrijblijvend gesprek in.

Bronnen

  1. Adlercreutz H, Pulkkinen MO, Hämäläinen EK, Korpela JT. Studies on the role of intestinal bacteria in metabolism of synthetic and natural steroid hormones. J Steroid Biochem. 1984. 20(1). 217-29.
  2. Hamed Khalili,1 Leslie M Higuchi,2 Ashwin N Ananthakrishnan,1 James M Richter,1 Diane Feskanich,3 Charles C Fuchs,3,4 and Andrew T Chan1,3. Oral contraceptives, reproductive factors and risk of inflammatory bowel disease. Gut. 2013. 62(8). 1153–1159.