0

“Van krachttraining word je groot, massief en mannelijk.”

Ondertussen is het wel bewezen dat dit dus niet het geval is. Krachttraining heeft ook voor vrouwen veel voordelen. Om te beginnen: waarom zou je krachttraining nou verkiezen boven je vertrouwde cardio workout? Trainen met gewichten heeft een aantal voordelen:

1. Je krijgt een mooi lichaam

Mooi betekent voor iedereen natuurlijk wat anders, maar wanneer ik vrouwen vraag wat ze aan hun lichaam willen veranderen geeft het overgrote deel aan ‘strakker’ te willen worden en vollere billen en benen te willen. Er is geen betere manier dit te verkrijgen dan door je spieren te ontwikkelen door middel van krachttraining. Je kunt je focussen op de lichaamsdelen die jij graag anders ziet door middel van een geoptimaliseerde training en het inzetten van de juiste oefeningen.

2. Behoud en toename van de spiermassa

Door een goed afgestemde training behoud je spiermassa én bouw je spiermassa op. Vooral als je ouder wordt en minder hormoonproductie hebt, kan spiermassa afnemen en kan krachttraining positief inzetbaar zijn om dit tegen te gaan.

3.  Sterkere botten en verminderde kans op ziekten

Door krachttraining worden je botten sterker. Onderzoek wijst uit dat het trainen met gewichten zorgt voor een hogere dichtheid van botweefsel. Krachttraining voorkomt of vermindert botontkalking, waar vrouwen zeker op latere leeftijd juist veel last van hebben. En je vermindert de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten.

4. Het is leuk! 

Krachttraining is leuk en afwisselend. In ieder geval een stuk afwisselender dan een uur op een loopband staan… Daarnaast verandert (afhankelijk van je doel en fase) elke 3-4 weken je trainingsschema, zodat je lichaam niet went aan de oefeningen. Daarnaast motiveert een wisselend schema je om jezelf uit te dagen.

5. Het verbetert je glucosehuishouding

Dit heeft een positief effect op je energielevels en ondersteunt een snellere stofwisseling. De gevoeligheid van insuline speelt hierin een belangrijke rol in het vrijmaken van eerder opgeslagen energie of juist het opslaan van energie als vet (intramusculair vet).

6. Zelfvertrouwen

Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je wordt niet alleen sterker van die gewichten, je zult je ook al snel mentaal sterker voelen! Onderzoeken laten zien dat het overwinnen van weerstand van de krachttraining en dat je sterker bent dan je dacht, positief effect heeft op de zelfwaargenomen zelfcompetentie.

7. Energieker

Daarnaast heeft krachttraining natuurlijk ook alle algemene voordelen van sport. Je wordt er vrolijker en energieker van, het versterkt je intrinsieke motivatie om te ondernemen, het heeft een positief effect op je gezondheid, het verbetert je cognitieve prestaties en je gemoedstoestand.

8. Afvallen 

Van krachttraining word je toch juist zwaarder? Dat klopt, maar let op: de ene kilo is de andere niet! Een toenamen van één kilo spiermassa brengt je ruststofwisseling omhoog met 13,5 kcal per 24 uur. Het is dus niet zoveel, maar met name als je beginner bent, kun je hiervan profijt hebben. Als beginner maak je veel ‘gains’, omdat je spiermassa het snelst toeneemt van alle nieuw prikkels die je het lichaam geeft. Als je vet verliest en spieren opbouwt, kun je dus slanker en zwaarder tegelijk zijn maar tegelijkertijd er stukken strakker uitzien. Goed, je weegschaal geeft dan inderdaad een hoger getalletje aan, maar maakt dat echt uit als je er intussen goed uitziet?

Wil jij ook beginnen met krachttraining maar wil jij graag weten hoe je dit kan afstemmen op jouw situatie? Plan een kennismakingsgesprek in en krijg een trainingsschema op maat, afgestemd op jouw lichaam, doel, leefstijl en natuurlijk in combinatie met de juiste voeding.

Vragen over dit artikel of over online coaching en afvallen? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!