6 tips: Hoe ga je om met genieten tijdens de feestdagen?

Gezond de feestdagen door! Dat willen we allemaal. Maar als je hier komt voor tips om genieten te vermijden of voor light-varianten van vrijwel elke kerstlekkernij, dan moet ik je teleurstellen. Want genieten zul je. Als ik het namelijk heb over gezond de feestdagen doorkomen, denk ik ook aan je mindset. Jezelf dingen verbieden of je in allerlei bochten wringen om bepaalde gerechten te vermijden, is geen feestje voor je mentale gesteldheid. Wat kun je wel doen?

Staat het kerstdiner al op tafel? Hier krijg je een snel overzicht van mijn tips:

  1. Het allerbelangrijkste advies: ga niet compenseren. Het werkt niet, en doet meer kwaad dan goed. 
  2. Geniet, geniet, geniet. Straf jezelf niet af. Laat je verleiden door de dingen waar je echt zin in hebt: door het jezelf te verbieden, maak je het alleen maar moeilijker. En af en toe genieten van iets lekkers, veegt je resultaten niet in één klap van tafel, als je normaal wel consistent traint en goed eet. Net zoals dat één training ook geen verschil maakt als jij elke dag chips en ijs voor ontbijt en lunch neemt. 
  3. Eet langzaam. Je wilt misschien van alles een beetje proeven en daarom eet je snel, maar je hebt er meer aan als je goed kauwt en echt proeft wat er op je bord ligt. 
  4. Feestdagen zijn geen excuus om niet te bewegen. Zelfs als je sportschool gesloten is, kun je actief blijven. Nog leuker: ga met de hele familie wandelen!
  5. Doe wat water bij de wijn. Nee, niet in hetzelfde glas, maar ernaast. Blijf goed water drinken, zeker als je alcohol drinkt. 

Wees je hiervan bewust

Gezond eten draait niet om ‘goede’ voeding eten en ‘slechte’ voeding vermijden. Met die labels werken we niet, want daar maak je jezelf alleen maar gek mee. Een koekje of cocktail na het kerstdiner gaat heus niet alle progressie die je de afgelopen maanden gemaakt hebt ongedaan maken. Net zoals dat een keer trainen per maand óók geen verschil maakt. De keuzes die je maakt met Kerst worden veel minder belangrijk, als je de rest van het jaar ook gezonde keuzes maakt. 

Voorbereiding is alles

Als er een ding zeker is, elk jaar, zelfs in 2020, is dat we weten dat de feestdagen eraan komen, en precies wanneer. Je laten overrompelen en niet voorbereid zijn is dus niet nodig. Het is oké om voor al die gezellige diners even na te denken over wat je wel en niet wil doen, om zo schuldgevoelens achteraf te voorkomen. Ook voorkom je zo dat je in the spur of the moment ja of nee zegt tegen dingen waar je eigenlijk wel of juist geen zin in had. Voorkom keuzestress! 

Wil je je wel bewust aan bepaalde dingen houden? Als je het vermoeden hebt dat het aan de eettafel moeilijkheden kan opleveren, laat het je tafelgenoten dan van tevoren even weten. Niet per se alleen degene die kookt: je mag er ook best wat van zeggen als je niet wilt drinken of bepaalde gerechten vervangt met iets anders. En hou in gedachten dat niemand zich écht beledigd zal voelen als jij dat ene stukje taart niet aanneemt. Daar komen ze vast met de tijd overheen. 

6 Praktische tips om gezond te genieten van de feestdagen

  1. Porties bepalen, geen calorieën tellen

Calorieën tellen wanneer jij je moeders feestelijke, huisgemaakte gerechten eet: haast onmogelijk. Bovendien ook onnodig. Je zult er vaak naast zitten, en wat ga je nou echt met die informatie doen. Veel beter is het om te bepalen hoe groot je ideale portie eten is. En daar heb je alleen je handpalmen voor nodig. 

  1. Laat je verleiden. Ja, echt.

‘’Vermijd A, B, C en D. Hoe dan? Door NEE te zeggen!’ Lekker makkelijk en kort door de bocht ‘voedingsadvies’. Zo werkt het niet. Genieten is gezond. Juist wanneer je weet dat je iets niet ‘mag’, zul je zien dat je er meer naar gaat verlangen, erover na gaat denken – piekeren. Let wel: ik ga je ook niet vertellen dat je alle lekkernijen die je aangeboden worden MOET eten. Maar als je er écht zin in hebt, doe het dan. Maar beloof me één ding: geniet er dan ook echt van. Proef, kauw. Make it worth it!

@GIPHY
  1. Ga niet compenseren. Dat werkt niet.

Ik weet het: het is verleidelijk om een kleiner ontbijt te nemen zodat je straks echt van dat diner kunt genieten. Maar zo werkt je lichaam niet echt. Zorg dat je geen maaltijden overslaat. Enerzijds om je stofwisseling en energiepeil op gang te houden. Maar ook om te voorkomen dat je irrationele keuzes maakt wanneer je echt honger hebt uiteindelijk. 

  1. Eet langzaam. Proef die culinaire hoogstandjes!

Goed kauwen is een superkracht. Wanneer je echt goed kauwt, zit je eerder vol – en je geniet nog steeds van het nodige lekkers. Plus, het is stukken beter voor je voedselvertering. Het duurt 15 tot 20 minuten voordat je spijsvertering je hersenen laat weten dat je verzadigd bent. Door echt de tijd te nemen om te kauwen, ben je daar zo.

  1. Blijf bewegen. Júíst tijdens de feestdagen. 

Ontzettend veel mensen zijn voor de feestdagen ontzettend goed bezig. Maar daarna zijn ze nergens meer te bekennen in de sportschool. Oeps. 

Het is heel makkelijk om tijdens deze bijzondere periode uitzonderingen voor jezelf te maken. Een keertje niet naar de gym, tuurlijk, het gebeurt. Maar door jezelf helemaal fysiek op pauze te zetten tijdens de feestdagen, wordt het stukken lastiger om het weer op te pakken. Zorg er dus voor dat zelfs als je sportschool gesloten is of je weinig tijd hebt, je een momentje pakt om te bewegen. Een simpele, korte work-out, een bewuste wandeling of run: hou je lichaam actief. 

Nog leuker: blijf in beweging met de hele familie! Zo hoef je je ook niet ‘schuldig’ te voelen voor even wat minder quality-time met elkaar door te brengen. Ga samen wandelen of plan een andere activiteit waarbij jullie met meerdere personen actief blijven. 

  1. Wissel alcohol af met water

Een wijntje of bubbels: het mag best. Maar – en dit geldt overigens niet alleen voor de feestdagen – zet er genoeg water tegenover. Ja, dat smaakt even anders, en is misschien niet zo feestelijk. Wat je dan kunt doen, is limoen toevoegen aan je water. Smaakt spannender, en de vitamine A in de limoen helpt je lever de alcohol beter verwerken. Ook als je geen alcohol drinkt, zorg er dan voor dat je genoeg water of thee drinkt. Het kan nog wel eens vergeten worden als je heerlijk zit te tafelen.

Oké, restaurants zullen dit jaar gesloten zijn. Maar velen bootsen thuis de ervaring na. In deze blog vind je allerlei tips om ook dan bewuste keuzes te kunnen maken: van lak hebben aan je tafelgenoten tot welke saus je het best kunt kiezen.

@GIPHY

Begin jij na de feestdagen écht met gezonder leven?

Aan de ene kant juich ik het toe, aan de andere kant wil ik je vragen: waarom niet nu? Een gezondere lifestyle is er ook – of zelfs juist – eentje die je makkelijk kunt volhouden. Het zou geen complete ommezwaai of lijst met restricties moeten zijn. 

Ik wil je uitdagen om ook nu, juist voor de feestdagen, al te beginnen met gezondere gewoontes in je dag in te plannen. Een korte work-out, een beter ontbijt – verras me! 

Wil je er dan uiteindelijk écht samen voor gaan, dan sta ik uiteraard altijd voor je klaar – nu en na de Kerst. Waar wil jij aan werken? Let’s talk!

0 reacties

Een reactie versturen

Your email address will not be published. Required fields are marked *